maanantai 15. huhtikuuta 2013

22. Elämäni eläimet

Meidän perheen ei tarvitse tehdä reissuja Vehmasmäen kotieläinpuistoon, koska eläimiä on molemmissa residensseissä omasta takaa. Se lammas vielä puuttuu, mutta Anny-poni hoitaa varmaan ensi kesänkin sitä virkaa! Nyt kun olen kaupungissa ja alkaa olla ikävä lapsia ja eläimiäkin, niin muistelen kuvien muodossa eläimiä, joita minun elämääni kuului, kun olin pieni. Tai pieni olen edelleen mutta siis silloin kun olin lapsi.


Morso oli minun ensimmäinen hamsterini. Sain sen tädiltäni syntymäpäivälahjaksi. Jyrsijöiden häkin puhdistus oli jo silloin sellainen puuha, mistä en niin välittänyt. Homma lankesi usein isälle. Kuvassa Morso on isin hartialla peseytymässä. Morso sai kulkea olohuoneessa vapaasti. Muutaman kerran sitä sitten metsästettiinkin kirjahyllyn takaa. Sittemmin minulla on ollut useita hamstereita ja yksi rotta.

Morso ja Eetu

Morso

Morson elinaikana meillä kävi kyläilemässä toisen tätini kissa. Hän muutti, ja kissa tarvitsi uuden kodin. Eetu ei kuitenkaan kotiutunut meille, karkasi vain useaksi päiväksi nuorisoseuran talon alle. Niinpä eetun vierailu jäi lyhyeksi, mutta se sai hyvän kodin mummolasta.

Eetu
Ollessani alle kouluikäinen, tätini otti itselleen labradorinnoutajan pennun, jonka nimeksi tuli Elli. Se tykkäsi vieraillessaan keinua pikkukeinutuolissani! Elli toi iloa elämäämme monet vuodet.



Elli
Elämääni on aina kuulunut paljon kissoja: meillä kotona, mummoloissa, tädeillä, muuttaessani omaan kotiin ja kaksi niitä löytyy edelleenkin kotoamme maalta. Lapsuuden kissani olivat aina punaisia. Ollessani teini-ikäinen, haimme Vilin läheiseltä maatilalta. Isin tehdessä uusia elämänjärjestelyjä, yritimme adoptoida Vilin meille maalle, mutta vanha kissa ei halunnut jäädä sinne kanssamme asumaan. Parin kuukauden päästä löysimme Vilin kuolleena naapurin pihalta. 

Reepo oli tätini kissa. Reepolla todettiin vanhoilla päivillä sokeritauti, ja tätini joutui piikittämään Reepoa päivittäin. Sairaudestaan huolimatta Reepo eli onnelliset viimeiset vuodet mökkeillen ja herkutellen katkaravuilla.
 
Reepo

Eläinten täyteisten lapsuusvuosien jälkeen ei liene ihme, että minusta on kasvanut erittäin eläinrakas ihminen. Kuvamateriaalia minulla ei ole kaikista eläimistä, mutta myös monenrotuiset koirat, esim. newfoundlannin koirat, lampaat, kalkkunat ja seeprapeipot ovat tuttuja eläimiä.

2 kommenttia:

  1. Missä on Kasper kippurahäntä?

    VastaaPoista
  2. Casper on nykyään tätini luona Leppävirralla. Se on sisäkissa, niin ei pystytty ottamaan sitä tänne maalle. Jotain kuvamateriaalia Casperistakin on tullut otettua, niin pitää laittaa tänne joskus :)

    VastaaPoista